Skip to main content
Back to search
  • Add to playlist

IT'S ALL FORGOTTEN NOW - A performative mixtape for Mark Fisher

Ghosts II

Dachverband Tanz Deutschland e.V. 2020 - Director : Winkler, Christoph

Choreographer(s) : Winkler, Christoph (Germany)

Present in collection(s): Dachverband Tanz Deutschland e.V.

Video producer : Chistoph Winkler

en fr

IT'S ALL FORGOTTEN NOW - A performative mixtape for Mark Fisher

Ghosts II

Dachverband Tanz Deutschland e.V. 2020 - Director : Winkler, Christoph

Choreographer(s) : Winkler, Christoph (Germany)

Present in collection(s): Dachverband Tanz Deutschland e.V.

Video producer : Chistoph Winkler

en fr

It's All Forgotten Now

En janvier 2017, le scientifique culturel et théoricien de la pop britannique Mark Fisher se suicide. Il s'était fait connaître au grand public avec son œuvre «Capitalist Realism» dans laquelle il aborde la vision très répandue selon laquelle il n’existe aucune alternative à la réalité capitaliste. 

Fisher a diagnostiqué un syndrome d'épuisement culturel dû à un effondrement de la temporalité: on peut concevoir la fin du monde, mais pas la fin du capitalisme. 

Alors que le développement technologique a été accéléré par Internet et les dispositifs de communication associés à un rythme difficile à suivre, le progrès culturel, lui, a ralenti jusqu'à s'arrêter.

Par conséquent, Fisher a pu observer les signes de l’épuisement des sociétés néolibérales aussi bien sur le plan politique et culturel que sur le plan émotionnel, autant sur les visages de ses étudiants, que dans les décors apocalyptiques de Hollywood ou dans les télé-réalités.

Il n’a jamais voulu l'accepter et a proclamé à plusieurs reprises la Résistance: 

"The tiniest event can tear a hole in the grey curtain of reaction which has marked the horizons of possibility under capitalist realism."

(Le moindre événement peut provoquer une faille dans le triste contexte qui limite les horizons de possibilité sous le réalisme capitaliste)

Fisher analyse des disques rares de la Jungle, des bandes-son obscures, ainsi que des films et des livres d'auteurs contemporains. Il réalise ainsi une mixtion musicale ayant la valeur d’un essai critique.

Avec ce projet, nous avons essayé de créer une performance qui représente certains aspects et idées de Mark Fisher.

Des phénomènes tels que l’ « hantologie » ou l'étrange et mystérieux (le bizarre et l’inquiétant) trouvent une expression non seulement politique, mais également esthétique.

Ils s’expriment à travers la musique, le cinéma et la danse et ils représentent le point de départ de cette pièce théâtrale.

A cause de la crise du Coronavirus, plusieurs danseuses et danseurs de la Company Christoph Winkler n'ont pas pu nous rejoindre, mais se sont connectés à distance. Ils deviennent ainsi les «fantômes» de cette œuvre et la partie virtuelle de ce spectacle.

Un cas de figure que Mark Fisher aurait certainement apprécié.

Winkler, Christoph

Christoph Winkler is one of the most versatile choreographers in  Germany. His work covers a wide range of formats and deals with topics  both of a very personal nature as well as highly political contributions  to current social discourse. 

Born in Torgau in the former GDR, he was a multiple Spartakiad winner  in the disciplines weightlifting and judo as a teenager. He then  studied martial arts and breakdance, before being accepted at the  National Ballet School in Berlin. After the fall of the wall, he danced  in video productions for MTV and worked as a bodyguard and construction  worker. In the early 1990’s, he performed in underground techno clubs.  Then he studied choreography for four years at the prestigious School  for Drama “Ernst Busch“ and founded Klangkrieg Productions, a platform  for experimental music. Under this label, he produce work by numerous  acclaimed musicians such as the Venetian Snares or Current Value. At the  same time, he also curated the festival AvantPop and organized parties  and concerts e.g. for the Fuckparade. 

After graduating from the Ernst Busch in 1998, he consciously chose  to continue working as an independent choreographer in Berlin. Right  from the start, he received much critical acclaim and numerous  invitations to festivals for his innovative dance style and minimalist,  rigorously composed, discursive dance dramas. 

In 2007, he founded the agency BERLIN GOGOS with "ehrliche arbeit –  freelance office for culture” as a way to commercially market  contemporary dance and address the economic situation of contemporary  dancers today. 

His works consistently deal with topics that reference issues  currently discussed in society at large, but that also directly pertain  to and affect the art form of dance. 

Recent works are: “Dance! Copy! Right?” (2012) about copyright in  art, especially in dance, “RechtsRadikal” about neo-Nazi women and “The  True Face – Dance Is Not Enough”, an entertaining overview of protest  art forms, both 2013. The solo “Baader – A Choreography of  Radicalisation” was invited to the German Dance Platform in 2012 and  dancer Martin Hansen was named Dance of the Year by the German leading  dance journal “tanz” that same year for his role in the piece. In 2014,  Winkler produced the solo “Hauptrolle” with Ahmed Soura from Burkina  Faso about the role of people of color on German stages, as well as the  dance heritage Tanzfonds Erbe piece “Abendliche Tänze” about the  subjective process of memory. That same year “The True Face” won the  FAUST Prize of the Deutsche Bühnenverein in the category “Best  Choreography”; it was the first time that this prize was awarded to a  piece produced entirely outside the German municipal and state theater  system. 

In spring 2015, he created the very intimate solo “La Fille- Portrait  of a Child” together with Emma Daniel, in which Christoph Winkler  reflected on his relationship with his own daughter, followed by “Golden  Stars on Blue” about the European comunity and its symbolism. In 2016,  he produced a series of shorter pieces  entitled „Studies on  Postcolonialism“ questions white dominance in an art form that prides  itself in its internationalism. That same year, he was once again  present at the FAUST awards, when Aloalii Tapu was named „Best Dancer“  for the solo „Urban Sou Café“ . In addition, he also initiated a  co-curated „The Witch Dance Project“ with Franziska Werner/Sophiensaele.  In 2017, within three months, he premiered five new pieces: an ensemble  project, two new solos, his first work for younger audiences, and his  first collaboration with the Cantus Domus Chor. For CTM 2018, he will  present the wide-ranging project „The Complete Expressionist“, a tribute  in music and dance to the multifaceted pioneer and pedagogue Ernest  Berk. 

In the last years he has performed with great success some musically inspired productions such as “Julius Eastman – Speak Boldly” or “We Are Going To Mars”. 

In 2020 Christoph Winkler was awarded one of the Tabori and in 2022 he received the Deutschen Tanzpreis.

In May 2022 he received the German Dance Award, the highest award for dance professionals in Germany.

Ssempijja, Robert

Winkler, Christoph

Christopher Winkler est réputé pour être un des chorégraphes les plus polyvalents d’Allemagne. Son travail regroupe des formats très variés et traite de thèmes autant politiques que très personnels.  
Il est né à Torgau dans l’ancienne RDA. Adolescent, il fut plusieurs fois champion de jeux spartiates en haltérophilie et en judo. Il s’entraina par ailleurs à des sports de combat et au Breakdance avant d’intégrer la formation de l’école nationale de ballet de Berlin. Après la réunification, il dansa pour des vidéos produites par la chaine de télévision MTV, travailla comme garde du corps et sur des chantiers. Au début des années 1990, il fit des apparitions en tant que performer dans des clubs techno de la scène alternative berlinoise. Il étudia ensuite la chorégraphie durant quatre ans à l’académie des arts dramatiques Ernst Busch et créa le label Klangkrieg Produktionen, une plateforme pour la musique expérimentale. Il publia sous ce nom de nombreux disques de renommée internationale comme par exemple Venetian Snares ou Current Value. Il programma le festival AvantPop et organisa des fêtes et des concerts, entre autres la Fuckparade.  
A la fin de ses études, il décide en 1988 de travailler en tant que chorégraphe indépendant à Berlin. Il fut très vite reconnu par la critique pour son style de danse innovant et ses drames dansés discursifs à la fois minimalistes et rigoureusement composés, et fut invité dans de nombreux festivals.  
En 2007, il conçu avec « ehrliche arbeit – freies Kulturbüro » l’agence BERLIN GOGOS afin de promouvoir sur le marché commercial indépendant des danseurs contemporains, avec pour objectif de mettre en lumière leur situation économique.  
Il parvient toujours, à travers ses travaux, à trouver des thèmes qui tout à la fois s’inscrivent parfaitement dans sa forme d’art, mais qui attirent également l’attention sur les discours qui animent la société actuelle.
Source : Christoph Winkler
En savoir : http://www.christoph-winkler.com/ 

Crédits

Artistic direction / Conception : Robert Ssempijja

Choreography : Christoph Winkler

Interpretation : Kids of Uganda

Stage direction : Robert Ssempijja, Christoph Winkler

Text : Jacques Deridda "Spectres of Marx"

Original music : Ewa Justka " Eeny, Meeny, Miny, Moe"

Other collaborations : Sophiensaele (Berlin) - Schalldruck Berlin

Production / Coproduction of the video work : Company Christoph Winkler

Duration : 03:57

Our videos suggestions

No results

Our themas suggestions

No results

By accessing the website, you acknowledge and accept the use of cookies to assist you in your browsing.
You can block these cookies by modifying the security parameters of your browser or by clicking onthis link.
I accept Learn more