aSH
2020 - Director : Plasson, Fabien
Choreographer(s) : Bory, Aurélien (France) Shivalingappa, Shantala (India)
Present in collection(s): Maison de la danse , Saisons 2020 > 2024
Video producer : Maison de la Danse de Lyon
aSH
2020 - Director : Plasson, Fabien
Choreographer(s) : Bory, Aurélien (France) Shivalingappa, Shantala (India)
Present in collection(s): Maison de la danse , Saisons 2020 > 2024
Video producer : Maison de la Danse de Lyon
aSH
Dans Shantala Shivalingappa, il y a Shiva, dieu de la danse. Shiva possède d’après les textes plus de mille noms. Il est un dieu créateur et destructeur. Seigneur des lieux de crémations, il se recouvre le corps de cendres. Shantala Shivalingappa a construit sa danse sur la figure de ce dieu, dont la vibration, rythme la manifestation du monde.
J’ai demandé à Shantala si elle voulait faire l’expérience de la cendre. La cendre n’est pas uniquement les résidus solides d’une combustion parfaite, elle est un processus. La cendre est un fertilisant. Elle s’inscrit dans un cycle de mort et de naissance. La cendre possède ainsi une potentialité de vie. Est-ce pour cela qu’elle est sacrée en Inde, que les champs de crémations possèdent une énergie particulière, que vie et mort sont une seule chose dans le cycle des réincarnations ? Que fait Shiva ? Il détruit et il danse.
J’ai rencontré Shantala Shivalingappa en 2008, dans les couloirs du théâtre, à Düsseldorf chez Pina Bausch. C’était le dernier festival « Drei wochen mit Pina ». Shantala dansait avec Pina Bausch dans Nefes, elle présentait également un solo et aussi un duo avec Sidi Larbi Cherkaoui. C’est là que Shantala a vu Plus ou moins l’infini. Il s’est passé dans ce lieu une forte convergence, qui me paraît presque irréelle tant elle a réuni d’éléments qui allaient être significatifs dans mon parcours et dans celui de Shantala. Quelque chose allait mourir ici et quelque chose d’autre allait renaître.
La danse de Shantala est faite de ce parcours entre le Kuchipudi et Pina Bausch, entre l’Inde et l’Europe, entre Shiva et Dionysos dont d’aucuns disent qu’ils sont issus d’un seul et même dieu, Shiva ayant été perpétué dans la mythologie hindoue alors que Dionysos, balayé par les cultes monothéistes était délaissé peu à peu en Europe, dieu errant, dieu du théâtre. Shantala n’a de cesse de réaliser des allers-retours entre Madras où elle est née et Paris où elle vit. Sa danse effectue un balancier perpétuel, quelque part entre mystique hindoue et physique quantique.
J’ai imaginé que Shantala Shivalingappa allait danser sur de la cendre pour aSH, dont le titre est composé des initiales et des finales de son nom. aSH est le dernier opus de la trilogie des portraits de femme, dix ans après l’avoir initiée, cette même année 2008 avec Questcequetudeviens? et poursuivie en 2012 avec Plexus. Dans cette trilogie où je prends comme point de départ, non pas l’espace qui est ma question au théâtre, mais une femme, une personne qui a son histoire. Il s’agit d’un être vivant qui se déploie par la danse. Avec aSH, Shantala Shivalingappa danse au-delà d’elle-même. Dans un dispositif de cendres et de vibrations, elle incarne Shiva qui permet au monde de se manifester et à l’espace de danser.
Aurélien Bory • Sept. 2017
Source : Site de la Compagnie 111
Plus d'information : www.cie111.com
Bory, Aurélien
After studies in physics, Aurélien Bory worked in the field of architectural acoustics before dedicating himself to theatre arts.
He has been the director of compagnie 111, located in Toulouse, since 2000 and he works with many collaborators. He develops physical theatre – using space and the body – and creates multi-faceted works crossing boundaries between various disciplines – circus, dance, music and visual arts. From La trilogie sur l’espace (Space trilogy), and more specifically Plan B, famed for the collaboration with the New-Yorker Phil Soltanoff, to Je me souviens Le Ciel est loin la terre aussi (I remember Heaven is far away the Earth as well, 2019) created with Mladen Materic, not to mention Espæce (2016) shown at the 70th Avignon Festival or even aSH (2018) created at the Montpellier Dance festival for the dancer Shantala Shivaligappa, Compagnie 111 now has a repertoire of seventeen shows, presented at large festivals and on the most prestigious international stages. Aurélien Bory did the stage direction and scenography for La disparition du paysage (The disappearance of the landscape), a new text by Jean-Philippe Toussaint personified by Denis Podalydès from autumn 2021 in Paris. In 2022, Aurélien Bory directed and scenographied Dafne, opera-madrigal inspired by a work from Heinrich Schütz, collaborating with the vocal group Les Cris de Paris – Geoffroy Jourdain. The show is created at the Athénée Théâtre Louis-Jouvet in Paris.
The remarkable care that Aurélien Bory takes over the scenography can also be seen in the sets he designs, which are often connected to a space, like in Spectacula produced in 2015 for the Théâtre Graslin in Nantes, TROBO in 2019 for the Cité des Sciences et de l’Industrie in Paris, and Garonne in 2020 for the Théâtre Garonne in Toulouse.
Aurélien Bory also stages operas. Orpheus and Eurydice in 2018 and Parsifal in 2020 are some of his productions.
Source: Company 111 's website
More information : cie111.com
Shivalingappa, Shantala
Born in Madras, India, brought up in Paris, Shantala is the child of east and west.
She grew up in a world filled with dance and music, initiated at a tender age by her mother, dancer Savitry Nair. Deeply moved and inspired by Master Vempati Chinna Satyam’s pure and graceful style, Shantala dedicated herself to Kuchipudi, and received an intense and rigorous training from her master.
Driven by a deep desire to bring Kuchipudi to the western audience, she has performed in important festivals and theatres, earning praise and admiration from all.
Acclaimed as a rare dancer by artists and connoisseurs in India and Europe, Shantala combines a perfect technique with flowing grace and a very fine sensitivity. Since the age of 13, she also had the privilege of working with some of the greatest artists of our times: Maurice Béjart (“1789…et nous”), Peter Brook (for whom she played Miranda in “The Tempest” and Ophelia in “Hamlet”), Bartabas (“Chimère”), Pina Bausch (“O Dido”, “Néfès”, and “Bamboo Blues), Amagatsu (“Ibuki”). Such experiences make her artistic journey a truly unique one.
Today, Shantala shares her time between touring, expanding her choreographic work in the Kuchipudi style, and collaborating with various artists in the exploration of dance, music and theatre.
Some of these collaborations are: “Play” (2010), a duet with dancer-choreographer Sidi Larbi Cherkaoui, “Nineteen Mantras” (2012), a modern opera inspired by hindu myths, directed by Giorgio Barberi Corsetti and for which Shantala created the choreography; “Peer Gynt” (2012) directed by Irina Brook for the Salzburg Festival, in which Shantala was acting, dancing, and singing.
In 2013, Shantala was awarded the prestigious “Bessie” dance award in New York City for Shiva Ganga, for Outstanding Performance.
In 2014, she performed in “AM I”, the latest piece by Sydney-based “Shaun Parker & Company” at the Sydney Opera House, with a cast of 13 Australian dancers and musicians.
She also created “Blooming” at the Vail International Dance Festival, a short duet with Charles ‘Lil Buck’ Riley, a wizard in jookin’, a street-dance style from Memphis, Tennessee.
Her latest collaborations have both been in Barcelona and closely weaving together movement and music. First Impro-Sharana, with the Catalan singer Ferran Savall, and four of his musical accomplices, and most recently, « We Women » with Sol Pico, Julie Dossavi and Minako Seki.
Source : Shantala Shivalingappa Company 's website
More information : shantalashivalingappa.com
Plasson, Fabien
Born in 1977, Fabien Plasson is a video director specialized in the field of performing arts (dance , music, etc).
During his studies at the Ecole Nationale des Beaux-Arts de Lyon (joined in 1995) Fabien discovered video art. He was trained by various video artists (Joel Bartoloméo Pascal Nottoli , Eric Duyckaerts , etc).
He first experimented with the creation of installations and cinematic objects.
From 2001 to 2011, he was in charge of Ginger & Fred video Bar’s programming at La Maison de la Danse in Lyon. He discovered the choreographic field and the importance of this medium in the dissemination, mediation and pedagogical approach to dance alongside Charles Picq, who was a brilliant video director and the director of the video department at that time.
Today, Fabien Plasson is the video director at La Maison de la Danse and in charge of the video section of Numeridanse.tv, an online international video library, and continues his creative activities, making videos of concerts, performances and also creating video sets for live performances.
Sources: Maison de la Danse ; Fabien Plasson website
More information: fabione.fr
aSH
Artistic direction / Conception : Aurélien Bory
Artistic direction assistance / Conception : Taïcyr Fadel
Choreography : Shantala Shivalingappa
Interpretation : Shantala Shivalingappa
Stage direction : Aurélien Bory
Set design : Aurélien Bory
Live music : Loïc Schild
Lights : Arno Veyrat, Mallory Duhamel
Costumes : Manuela Agnesini, Nathalie Trouvé
Settings : Pierre Dequivre, Stéphane Chipeaux-Dardé
Production / Coproduction of the choreographic work : Compagnie 111 – Aurélien Bory
Production / Coproduction of the video work : Maison de la Danse de Lyon - Fabien Plasson, 2020
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